1. BREU SÍNTESI CONCEPTUAL I FORMAL

El Tallerín: Un taller d’eines bàsiques per poder realitzar un streaming senzill en el context d’EXIT (centre social 2.0 situat al Raval).

Aquest taller, no només és presenta com una breu aproximació tècnica a la pràctica d’emissió de vídeo en directe per Internet, ús de plataformes digitals, introducció de nocions de gravació i edició, sinó que també pretén ser un espai per replantejar les formes de producció audiovisual en col·lectius socials ( formats de representació , formes d’organització col·lectiva, possibilitats del directe per internet com a espai d’articulació política.)

2. PARAULES CLAU

STREAMING_TALLER_COINVESTIGACIÓ_AUDIOVISUAL_POLÍTIC_EINES_DIRECTE_REPRESENTACIÓ_2.O_AUTOREPRESENTACIÓ_PROCESSOS_DE_PRODUCCIÓ_TV_DIGITAL

3. OBJECTIUS

-Repensar els processos de producció de representacions audiovisuals dins el context polític.

-Facilitar i activar eines per poder construir discursos audiovisuals dins el centre social (EXIT).

-Plantejar un grup de treball a llarg termini que es reuneixi de manera periòdica per treballar aquests qüestions.

-Entendre la construcció col·lectiva de discursos audiovisuals com un espai de coinvestigació (dins el context d’EXIT).

4. INTRODUCCIÓ

El tallerín sorgeix, com una proposta concreta de reformulació i adaptació del taller Culinària Hacker (streaming sencillo para la mujer moderna) en el context del centre social EXIT.

Durant el període comprès entre abril-juliol de 2009 participàrem en un curs d’especialització en audiovisual per a plataformes digitals en suport digital, promogut per la Fundació Surt, i creat i coordinat per Eva Cruells i Raquel García. En aquest curs hi participàrem 30 dones de diferents àmbits ( periodisme, comunicació, arts visuals, fotografia…) i es va dur a terme a l’espai del centre social EXIT; com a resultat es conformà surt.tv.

Surt.tv, és una TV per Internet, que és planteja també com un espai de producció , aprenentatge, experimentació i creació de coneixement col.lectiu. És des d’aquesta plataforma i de la voluntat d’un grup de les que continuam treballant amb el projecte surt.tv, que es gestà el projecte Culinaria Hacker.

Culinària Hacker, es planteja com dos tallers de 4 hores cada un, en el marc de la convocatòria X0y1(encuentro de género y ciberespacio, al CAAC de Sevilla). Un primer taller d’introducció tècnica a l’streaming i sentit del directe; i un segon taller pràctic, d’elaboració col·lectiva d’un programa en directe.

És a partir d’aquest projecte i de la valoració que les Triplettes fem de l’experiència Culinària Hacker a Sevilla, que decidim començar a pensar amb el projecte Tallerín. Pensant especialment amb les possibilitats que pot tenir un apropament d’aquestes eines en el context de col·lectius socials.

(veure el diagrama d’engranatges on s’explica més detalladament en què consisteix, on es situa i com es relaciona amb els altres processos en els que estem immerses, cada un dels projectes que acabem d’esmentar ).

CONCEPTUALITZACIÓ

“en la medida en que el cine está implicado en la producción y reproducción de significados, valores e ideología […]sería mejor entenderlo como una actividad significativa, un trabajo de semiosis:[…] un proceso semiotico en que el sujeto se ve continuamente envuelto, representado e inscrito en la ideología.” [De Lauretis, 1984:63]

Tal com comenta Teresa de Lauretis la producció d’imatges implica una producció i reproducció de significats, valors i ideologies. No existeix una representació neutral, de manera que cal considerar la nostra posició de productores com una responsabilitat política.

No obstant, tal com comenta i com diu Marcelo Expósito, no n’hi ha prou amb pressuposar que el resultat del nostre treball, pel simple fet de ser crític, suposa un posicionament polític,

“Con toda seguridad no se trata tanto de considerar apriorísticamente algún tipo de esencia crítica del resultado del trabajo del arte, sino mas bién de comprender  toda la obra y práctica estética en términos contingentes , necesariamente sometida a las condiciones específicas de los contextos donde su producción, difusión y recepción tienen lugar” [EXPÓSITO , 2001:221]

És necessari deixar d’entendre forma i contingut de manera aïllada i separada, ja que els processos de producció, difusió i recepció formen part de la construcció del discurs. És en aquests processos on cal prendre partit i posicionar-se;  ja que, especialment si estem parlant de la representació en el context polític, questionar-se només el què fem i no com ho fem, pot portar a reproduir les pràctiques de producció hegemòniques que arrosseguen uns valors i ideologia que precisament es volia desestabilitzar amb el discurs.

O, segons paraules de Benjamin, extretes del text “el autor como productor”, en el qual ens parla especialment de la responabilitat política de l’autor/ productor:

“Afirmando que abastecer a un aparato de producción sin tratar de transformarlo –en medida de lo posible– es un comportamiento sumamente censurable aun cuando la materia suministrada parezca poseer una naturaleza revolucionaria.” [BENJAMIN,W:1934,p.303]

Per tant, plantejar-mos totes aquestes qüestions a l’hora de posicionar-mos nosaltres mateixes com a productores culturals, i estructurar un projecte ens semblen fonamentals. Però també ens sembla que són qüestions a tractar dins el marc de la producció de representacions dins en el context dels moviments socials, i en aquest cas dins EXIT.

En aquest sentit, el text “La articulación de la protesta” de Hito Steyerl, és especialment aclaridor. Reflexiona sobre els processos de producció de representacions en el context polític a partir de la comparació de comparant dues pel·lícules : Showdown ( produïda des dels moviments socials en els esdeveniments de Seattle) i “Ici et aller” ( del grup Dziga Vertov). Hito, entén que en la producció audiovisual, no només hi ha ha d’haver un posicionament polític pel que fa a l’estructuració del discurs textual, sinó que també hi ha de ser a a l’hora d’articular l’expressió a nivell d’organització  (totes aquelles relacions, negociacions dels processos de producció) i com a nivell de llenguatge (les imatges, el format i l’enquadrament també construeixen discurs).

Per tant, com ja es detectà als inicis del vídeo, el control sobre els processos de producció era clau per a l’el·laboració de discursos contrahegemònics. No obstant, amb els inicis de la TV comunitària a EEUU, es  va veure que que també era necessari un control dels mitjans de difusió i distribució. Un control, que en el cas de la TV analògica, cada cop va esdevenir més útòpic, però que amb l’arribada d’internet sembla obrir-se de nou una escletxa de llum.

Amb l’arribada d’internet,  la suposada llibertat a l’espai virtual farcit de promeses utòpiques mai complertes (també cal ser crítics amb internet, no hem de perdre de vista que un espai creat amb finalitats militars, difícilment podrà ser l’arcàdia de la nova era), es plantegen noves estratègies de difusió, distribució, recepció i consum. Estratègies  capaces de desestructurar l’ordre jeràrquic de mediacions per les quals havia de passar una producció per ser difosa i distribuïda, de tal manera que els beneficis reverteixin a l’artista i no tant en els mediadors.

D’aquesta manera, considerem que les pràctiques de transmissió de vídeo en directe per Internet (utilitzant progamari lliure)  i els sistemes d’articulació que en deriven, poden esdevenir eines que ens permetin repensar i transformar, temporalment, els processos de producció, mediació i difusió de l’audiovisual en el context polític.

6. FORMALITZACIÓ

nota: donat que el Tallerín es reformula segons el context en què es troba, la següent formalització ha estat dissenyada amb i per ser desenvolupada al context del centre social EXIT.

Proposem un taller de tres sessions concentrades en un curt lapse de temps (per exemple un cap de setmana) al centre social EXIT[1]. Travessades per la intenció de la crítica de la representació audiovisual, aquestes sessions proposen una sèrie d’eines per poder generar autorepresentació del col·lectiu en l’àmbit de la producció audiovisual en plataformes digitals.

1era  sessió

Partint d’un previ contacte via e-mail amb les participants[2] que ens haurà permès esbossar els interessos, acotarem què és l’streaming[3] i el live streaming o transmissió en directe per Internet, així com les diferents pràctiques que se’n deriven. Visionant diferents treballs, derivarem pels usos i possibilitats de l’streaming segons diferents intencions[4] i formats (videoenquesta, entrevistes, programes a plató, transmissions en directe d’esdeveniments…).

Després d’un brainstorming col·lectiu de desitjos de producció audiovisual per a transmetre per Internet, proposarem engreixar la plataforma digital del Tallerín (blog) entre totes amb el mapejat de la sessió, mantenint-se oberta per a ser modificada al llarg del Tallerín.

2a sessió

Aquesta segona sessió té l’objectiu d’oferir les eines bàsiques per a la realització d’un streaming amb ingredients senzills. Per a facilitar l’aprenentatge col·lectiu i el treball col·laboratiu utilitzarem eines de software lliure[5] i material pedagògic a mode de glossari[6] (en paper) i videotutorials [7].

Partint dels ingredients bàsics per a un streaming[8] i explicades les connexions entre aquests, aprendrem a utilitzar els mitjans i aplicacions per a crear bona part de la cadena de producció audiovisual en plataformes digitals[9]: des de de l’enregistrament (amb càmera, webcam o mòbil), fins a l’edició (a temps real i linial), l’emmagatzematge (mediabase i altres sistemes d’arxiu online), la publicació (embedding), la redifusió (sindicació) i emissió en directe per Internet (processos pels que passa la senyal d’àudio i vídeo fins arribar a l’ordinador i poder ser visionat per Internet).

3era sessió

Recuperant els exemples de la 1era sessió i tot el material que s’hagi anat actualitzant a la plataforma digital, construïm un mapeig a mode de background visual conjunt.

A partir d’aquí, plantejam la possibilitat d’articulació d’un laboratori de construcció de discursos audiovisuals en el context polític i físic d’EXIT, tot repensant la relació d’aquest amb la producció, el consum i la distribució d’imatges.

Què és allò que ens interessa i quin treball pràctic podríem dur a terme en relació als temes que estan treballant a EXIT?

Brainstorming. Feedback.

7. AGENTS IMPLICATS

Tenint en compte el grau de variabilitat del projecte i tots els seus components degut a què encara ens trobem ena la fase de preprojecte, els agents implicats fins el moment són:

– EXIT, chiringuito metropolitano/centre social  <http://www.exit-raval.net/>

– Surt.tv,  televisió per internet.  <surt.tv>

– Un grup heterogeni de productors audiovisuals (estudiants de belles arts i de màster en cultura visual i professors del mateix àmbit)

– Les Triplettes (Odile Carabantes, Tonina Matamalas, Carme Gomila), productores culturals de ganxet digital.

8. PLA DE PRODUCCIÓ

Pel que es refereix a l’organització del treball, les Triplettes funcionam amb un constant refresh de tasques i posades en comú.

La temporització del Tallerín és la seguent:

– Desembre i gener de 2009:  articulació amb EXIT i amb el grup de treball (format per productors culturals) amb sessions de treball. Presentació i inscripcions al Tallerín. Primer contacte amb els participants del taller.

– Febrer de 2010: realització del Tallerín a EXIT i i inici de la fase de Postproducció del treball.

– Març de 2010: Postproducció com a fase de replantejament del treball. Possibles vies de distribució, comunicació i finançament. Com li donam continuitat?

A més, si s’ha pogut crear, continuar el treball del grup de crítica de la representació, amb sessions de treball i producció periòdiques.




    Deixa un comentari

    Fill in your details below or click an icon to log in:

    WordPress.com Logo

    Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

    Twitter picture

    Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

    Facebook photo

    Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

    Google+ photo

    Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

    Connecting to %s


  • El Tallerín: Un taller d'eines bàsiques per poder realitzar un streaming senzill en el context d'EXIT (centre social 2.0 situat al Raval). Aquest taller, no només és presenta com una breu aproximació tècnica a la pràctica d'emissió de vídeo en directe per Internet, ús de plataformes digitals, introducció de nocions de gravació i edició, sinó que també pretén ser un espai per replantejar les formes de producció audiovisual en col·lectius socials ( formats de representació , formes d'organització col·lectiva, possibilitats del directe per internet com a espai d'articulació política.)
  • Afegeix el teu e-mail si vols inscriure't al tallerín o si vols rebre més informació.

    Join 1 other follower


%d bloggers like this: